Η εκμάθηση της ορθογραφίας είναι ένα δύσκολο αλλά και παρεξηγημένο κομμάτι στη διδασκαλία της Γλώσσας. Καλό είναι η διδασκαλία της ορθογραφίας να μην γίνεται αυτοσκοπός.
Πολύ μεγάλη σημασία έχει ο τρόπος διόρθωσης αλλά και η ποικιλία μεθόδων για τη διδασκαλία της. Καλό είναι να υπάρχουν πολλές και εναλλακτικές δραστηριότητες. Στα παρακάτω links θα βρείτε αρκετές ιδέες ώστε η ορθογραφία να γίνει και αυτή μια παιχνιώδης και δημιουργική δραστηριότητα.
ΑΡΘΡΑ
Διαβάστε ένα άρθρο της Ε. Κανταρτζή και Μ. Αναγνωστοπούλου για τα ορθογραφικά λάθη των παιδιών ΕΔΩ
Καθοδηγούμενη συμμετοχική ορθογραφία για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Δείτε το άρθρο ΕΔΩ
Άρθρο σχετικά με φωνολογικές δραστηριότητες. Δείτε ΕΔΩ
Άρθο σχετικά με φωνολογική εξάσκηση. Δείτε ΕΔΩ
Η εκπαίδευση των παιδιών στη φωνολογική επίγνωση. Άρθρο της Α.Παλαιοθοδώρου. Δείτε ΕΔΩ
Ενδιαφέρον άρθρο για την εξέλιξη της ιστορικής ορθογραφίας ΕΔΩ
Η διδασκαλία της ορθογραφίας στις τρεις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου, Διπλωματική εργασία της Π. Μπαϊτάση με επιβλέποντα τον Σ. Αϊδίνη. Δείτε ΕΔΩ
Άρθρο του Σ. Αϊδίνη "Η χρήση μορφολογικών στρατηγικών στην ορθρογραφημένη γραφή του θέματος λέξεων που ανήκουν στην ίδια οικογένεια). Δείτε ΕΔΩ
Μέθοδοι ορθογραφίας. Δείτε ΕΔΩ
ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Δημιουργικές γλωσσικές δραστηριότητες για την Α΄τάξη. Δείτε ΕΔΩ
Δημιουργικές δραστηριότητες. Δείτε ΕΔΩ
Συμπληρωματικές εισηγήσεις. Δημιουργικές δραστηριότητες. Δείτε ΕΔΩ
Παίζοντας με τις λέξεις. Δείτε ΕΔΩ
Πολύ ωραίο υλικό για τη μελέτη της Οθογραφίας (συνιστάται για μαθητές με δυσλεξία ). Μέθοδος Δ. Μαυρομμάτη. Δείτε ΕΔΩ
Υλικό από τη νέα λογομάθεια. Δείτε ΕΔΩ
Προτάσεις και δραστηριότητες για την ορθογραφία ΕΔΩ
Πώς κάνουμε ορθογραφία; Δείτε ΕΔΩ
Ορθογραφικές δραστηριότητες. ΕΔΩ
Ορθογραφοδημιουργίες. Δείτε ΕΔΩ
Ας μη ξεχνάμε:
Στα νέα βιβλία του γλωσσικού μαθήματος κυριαρχεί η προσπάθεια νοηματοδότησης της ορθογραφίας. Προσπαθούμε να μάθουμε στα παιδιά τους μηχανισμούς που εξηγούν την σωστή γραφή μιας λέξης. Με τη βοήθεια της ετυμολογίας, της παραγωγής, της σύνθεσης και των οικογενειών λέξεων τα μαθαίνουμε να προσεγγίζουν τη θεματική ορθογραφία και με τη βοήθεια της γραμματικής να ελέγχουν την καταληκτική.
Σε κάθε ενότητα, λοιπόν, υπάρχουν ασκήσεις ορθογραφίας αλλά αυτή δεν είναι η μόνη μας σχετική δραστηριότητα.
@ Κάνουμε ορθογραφία με κάθε ευκαιρία, είτε είναι παραγωγή γραπτού κειμένου είτε είναι μια άσκηση γραμματικής. Αυτό σημαίνει πως στα γραπτά των παιδιών ομαδοποιούμε τα λάθη τους και τα δουλεύουμε, π.χ. τα εξηγούμε στον πίνακα, κατασκευάζουμε κειμενάκια με αυτά. Στη συνέχεια μπορούμε να τα υπαγορεύσουμε, να τα γράψουμε με σκόπιμα λάθη στον πίνακα, να μοιράσουμε δικά μας κείμενα που θα πρέπει τα παιδιά να διορθώσουν κτλ. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και σε μια άσκηση με γραμματικό πρωτεύοντα στόχο. Ελέγχουμε την πορεία της άσκησης από ορθογραφική (καταληκτική) άποψη και επανερχόμαστε όταν χρειαστεί .
@ Τα λάθη των παιδιών της τάξης μας αποτελούν την ορθογραφική «ύλη» με την οποία πρέπει να ασχοληθούμε. Μια ιδέα, είναι το «κουτί των λέξεων της ενότητας», βάσει των οποίων κάνουν και την επανάληψή τους στο τέλος. Δηλαδή έχουν ένα κουτί μέσα στο οποίο ρίχνουν χαρτάκια με τις πλέον ενδιαφέρουσες, για την τάξη τους, λέξεις, οι οποίες αποτελούν ταυτόχρονα και ένα θεματικό λεξιλόγιο της ενότητας.
@ Επίσης, μπορούμε να φτιάξουμε τη «Γωνιά της Ορθογραφίας», δηλαδή μια γωνιά της τάξης όπου θα υπάρχουν λεξικά, παιχνίδια με λέξεις (σκραμπλ κτλ.) και ένα ταμπλό που θα γράφουμε ανά ενότητα τις λέξεις που μας ενδιαφέρουν ορθογραφικά – σημασιολογικά. Μια ιδέα θα ήταν να σχηματίσουν με όσες περισσότερες από αυτές ένα ατομικό ή ομαδικό κείμενο που μπορεί να λειτουργήσει ως ορθογραφική επανάληψη της ενότητας.
@ Εξίσου σημαντική είναι και η ώρα της διόρθωσης. Η εναλλαγή των τρόπων (ετεροδιόρθωση, αυτοδιόρθωση, ομαδική, διαγωνισμός διόρθωσης κτλ.) διασφαλίζει τη διατήρηση του ενδιαφέροντος των μαθητών, καλλιεργεί τις ικανότητές τους στη διόρθωση και δυναμώνει την ορθογραφική τους δεξιότητα. Το πιο σημαντικό στον τομέα αυτό είναι να τους καλλιεργήσουμε την πεποίθηση πως μπορούν να διορθώσουν μόνοι τους το γραπτό τους, πως η ορθογραφία δεν είναι μια χαώδης κατάσταση αλλά ακολουθεί συγκεκριμένους κανόνες και ρυθμίζεται με βάση τη λογική, άρα μπορούν να την κατανοήσουν και να τη μάθουν. Αυτό βοηθάει ιδιαίτερα τους μαθητές με δυσκολίες.
@ Τέλος η αξιοποίηση του λεξικού τόσο κατά τη διαδικασία σύνθεσης και γραπτού λόγου από τον μαθητή, καθώς και κατά την αξιολόγηση του γραπτού του μαθητή από τον ίδιον πρέπει να θεωρείται ιδιαίτερα
σημαντική.