Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2014

ΠΡΩΤΗ ΜΕΡΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ. ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ


Α ΤΑΞΗ- ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΗΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ (ΚΥΡΙΩΣ ΓΙΑ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ)



Η πρώτη επαφή των παιδιών με το περιβάλλον του Δημοτικού Σχολείου είναι μία πολύ σημαντική στιγμή στη ζωή των παιδιών. Θα πρέπει η είσοδός τους στο Δημοτικό Σχολείο να διευκολυνθεί και να προγραμματιστεί, από εμάς τους/τις εκπαιδευτικούς με πολύ προσεχτικά βήματα. Θα βρείτε παρακάτω χρήσιμο υλικό για τις πρώτες ημέρες αλλά και γενικότερα για τον προγραμματισμό της διδασκαλίας στην Α΄ τάξη.
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Δείτε υλικό από το blog της Άννας Παππά σχετικά με παιχνίδια γνωριμίας που μπορούν να γίνουν τις πρώτες ημέρες ΕΔΩ

Από το blog της Σοφίας Αδάμου θα βρείτε παιχνίδια γνωριμίας και δραστηριότητες για τις πρώτες ημέρες (κατάλληλα για την Α΄ τάξη και το νηπιαγωγείο). Δείτε ΕΔΩ


Παιχνίδια γνωριμίας από το blog arkoudos gr. ΕΔΩ

Ο ιστός της γνωριμίας. Δείτε ΕΔΩ
Δημιουργικό Νηπιαγωγείο με παιχνίδια γνωριμίαςΕΔΩ

Παιχνίδια με ζευγάρια από το Νηπιαγωγείο Μεγαλόπολης ΕΔΩ

Παιχνίδια γνωριμίας και κοινωνικοποίησης από το blog Εμείς οι Νηπιαγωγοί ΕΔΩ

Από το blog της Καραθανάση Άννας παιχνίδια γνωριμίας ΕΔΩ

Από το 5ο Νηπιαγωγείο Τρίπολης παιχνίδια γνωριμίας ΕΔΩ

Από το blog της Χρυσάνθης ωραίες ιδέες για την κοινωνικοποίηση των παιδιών ΕΔΩ

Από το blog της Τάνιας Μάνεση ωραίες ιδέες. ΔείτεΕΔΩ

Παιχνίδια και δραστηριότητες από το ίδιο blog ΕΔΩ

Δείτε ψηφιοποιημένο το βιβλίο Παιδαγωγικά Παιχνίδια ΕΔΩΠολλά από αυτά μπορεί να χρησιμοποιηθούν τις πρώτες ημέρες ως παιχνίδια γνωριμίας.

Κατασκευές και δραστηριότητες γνωριμίας ΕΔΩ

Aς γνωριστούμε παίζοντας ΕΔΩ (από το blog http://ideesgiadaskalous.blogspot.gr/) 

Ωραίες ιδέες από το blog http://teachingtherapy.com/ ΕΔΩ


Ιδέες για διακόσμηση και όχι μόνο ΕΔΩ

Ιδέες για τη διαχείριση της σχολικής τάξης ΕΔΩ (από το blog http://ideesgiadaskalous.blogspot.gr/) 
Δραστηριότητες για πρώτη μέρα ΕΔΩ

Από το blog Προσχολικά θα πάρετε ιδέες για διάφορες κατασκευές και πινακίδες ΕΔΩ

Παιχνίδια
Παιχνίδια για να παίξετε στην αυλή. Δείτε ΕΔΩ

Παιχνίδια για την αυλή. Δείτε ΕΔΩ

Παιχνίδια αυλής από το 7ο Δημ. Σχολείο Θήβας ΕΔΩ

Παιχνίδια αυλής και δραστηριότητες ομαδικές ΕΔΩ

Ιδέες για παιχνίδια (πολλά είναι συνδυασμένα με δραστηριότητες μαθηματικών για αργότερα). ΔείτεΕΔΩ

Τα αγαπημένα παιχνίδια των σχολικών μας χρόνωνΕΔΩ

Βιβλία και παραμύθια 
Από το ίδιο blog ένα ωραίο βιβλίο ως αφορμή για συζήτηση. Δείτε ΕΔΩ

Διαβάστε και δείτε ψηφιοποιημένα βιβλία ή δημιουργείστε τη δική σας ιστορία. Δείτε σχετικάΕΔΩ
Δείτε τα παραμύθια του Αισώπου από το blog Εμείς οι Νηπιαγωγοί ΕΔΩ. 10 παραμύθια σε προβολές.

Το μερμήγκι και το περιστέρι με δραστηριότητες από την Τάνια Μάνεση ΕΔΩ

Από το blog  Δημιουργικό Νηπιαγωγείο πάρτε ιδέες για να δημιουργήσετε ένα παραμύθι. Δείτε ΕΔΩ
Παραμύθια και προτάσεις με φύλλα εργασίας από το blog της Τάνιας Μάνεση ΕΔΩ

Παραμύθια από τον παραμυθά ΕΔΩ

Παραμύθια και τραγούδια από την Τάξη με τον ΉλιοΕΔΩ

Ψηφιακά Παραμύθια ΕΔΩ


Ωραίες δραστηριότητες, παραμύθια και άλλα ΕΔΩ
Τραγούδια για το φθινόπωρο. 20 χρήσιμες συνδέσεις από το blog της Τάνιας Μάνεση ΕΔΩ

Παιδικά τραγούδια ΕΔΩ

Δείτε ή μάλλον ακούστε ένα ωραίο blog  με πολλά παιδικά τραγούδια ΕΔΩ

Βιβλιοπροτάσεις για τις πρώτες ημέρες

Δείτε από το blog της Τάνιας Μάνεση ΕΔΩ και 

ΕΔΩ  και   ΕΔΩ  και   ΕΔΩ  και  ΕΔΩ

Η πρώτη μέρα στο σχολείο. ΕΔΩ

Πρώτη μέρα στο σχολείο ΕΔΩ

Αχ αυτή η πρώτη μέρα στο σχολείο. ΕΔΩ

Προτάσεις για βιβλια για την πρώτη ημέρα στο σχολείο ΕΔΩ
Δείτε το ψηφιακά ΕΔΩ






Διακόσμηση

Ιδέες για διακόσμηση ΕΔΩ από την Ειδική Διαπαιδαγώγηση

Διακόσμηση τάξης ΕΔΩ

Δημιουργικές κατασκευές για παιδιά από τον υπερκινητικό δάσκαλο ΕΔΩ

Ημερολόγια για προγραμματισμό ΕΔΩ


Αφίσες με τα γράμματα, τους αριθμούς και για τους γονείς (νηπιαγωγείο και Α΄τάξη). ΕΔΩ
Για αργότερα:
Η Αλφαβήτα με φωνήματα. Δείτε ΕΔΩ

Ένα γράμμα μια ιστορία. Από την εκπαιδευτική τηλεόραση. Το κάθε γράμμα συνδυάζεται με βίντεο και τραγούδι. ΕΔΩ

Κάρτες με την αλφαβήτα ΕΔΩ

Καρτέλες για την αλφαβήτα από το blog της Σοφίας Αδάμου ΕΔΩ

Διαδραστικές ασκήσεις με τα γράμματα από το blog H τάξη με τον Ήλιο ΕΔΩ

Και κάρτες για την αλφαβήτα ΕΔΩ
Βιντεοκαρτέλες με τα γράμματα ΕΔΩ από το 26ο Δημ. Σχολείο Νίκαιας.

Το Αλφαβητάριο της Α΄ τάξης ΕΔΩ

On line εξάσκηση στην αλφαβήτα. Δείτε ΕΔΩ

Μαθαίνω τη γλώσσα με το λογισμικό του ΦουντούληΕΔΩ

Εκπαιδευτικό υλικό ΕΔΩ




Κάρτες και αριθμοί από το 1 -12 για τον τοίχο ΕΔΩ

Οι αριθμοί από το 1-10 από το blog της Τάνιας Μάνεση ΕΔΩ (δραστηριότητες, φύλλα εργασίας, καρτέλες)

Ο γραφούλης και η γραφούλα. Από το blog grafoulis ΕΔΩ

Από το 3ο Δημ. Σχολείο Μεγάρων υλικό για τη Γλώσσα (προγραφικό, προαναγνωστικό και γράμματα). Δείτε ΕΔΩ
Υλικό για την Α΄ τάξη ΕΔΩ από την 5η Εκπαιδευτική Περιφέρεια Ηρακλείου.

Δείτε χρήσιμο υλικό για την Α΄ τάξη  από το blog Πολύχρωμη τάξη ΕΔΩ

Μάθε το νεράκι. Ένα πολύ χρήσιμο blog για την Α΄ τάξη ΕΔΩ

Το blog της Χριστίνας. Πολύ καλό για τις μικρές τάξεις ΕΔΩ

Ωραίο υλικό ΕΔΩ


Οδηγός για τη διδασκαλία του αρχικού γραμματισμού. Θ. Μιχάλογλου, Ε. Ξεφτέρη και Γ. Δούβλη. Δείτε ΕΔΩ

Μια βαλίτσα με ιδέες. Γλώσσα Α΄Δημοτικού. Οδηγός για τον δάσκαλο. Δείτε ΕΔΩ

Δείτε on line  το σχετικό βιβλίο για την Α΄ τάξη ΕΔΩ

Τα 3 ανωτέρω προέρχονται από την Εκπαίδευση παιδιών Ρομά. Στην αντίστοιχη σελίδα θα βρείτε πολύ ενδιαφέρον υλικό. Δείτε ΕΔΩ


Δείτε ένα άλλο βιβλίο για την Α΄ τάξη που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να πάρετε ιδέες ΕΔΩ

Και το αντίστοιχο Τετράδιο Εργασιών ΕΔΩ

Δείτε ακόμα τις άλλες μας σχετικές συνδέσεις για τη διδασκαλία της γλώσσας  ΕΔΩ,  ΕΔΩ και ΕΔΩ

Δείτε για τη διδασκαλία της γλώσσας στην Α΄ τάξη από τη σχετική σύνδεση ΕΔΩ

Δείτε και το σχετικό υλικό της Φιλαναγνωσίας ΕΔΩ

Τυπώστε ένα ωραίο πρόγραμμα ΕΔΩ

Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2014

ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΜΑΣ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙΑ


Κάθε Σεπτέμβριος μου δημιουργεί ταυτόχρονα χαρά και μια γλυκιά θλίψη. Είναι το καλοκαίρι που φεύγει, είναι η μέρα που φθίνει, είναι το γλύκαμα του καιρού. Ο Σεπτέμβρης!  Συνδυασμένος πάντα με το άνοιγμα των σχολείων και τις θύμισες που αυτό κουβαλάει: η μυρωδιά από τις δερμάτινες τσάντες, τα ξυμμένα μολύβια, το καπλάντισμα και το γρήγορο ξεφύλλισμα των καινούριων βιβλίων.
Πόση νοσταλγία αλήθεια αυτό το ξεφύλλισμα των παλιών σχολικών βιβλίων: Το αλφαβητάρι, το περίφημο με τον Μίμη, την Άννα και τη Λόλα. «Να, Λόλα, να ένα μήλο».
Μαζί τους παρέα την έμαθα την αλφαβήτα, μαζί τους πέρασα τις πρώτες δύσκολες στιγμές και δεν χορταίνω να τα ξεφυλλίζω ακόμα. Το περίφημο αυτό αλφαβητάρι των Γιαννέλη και Σακκά με την ακόμα πιο υπέροχη εικονογράφηση του Γραμματόπουλου. Ίσως εκεί να οφείλεται η ιδιαίτερη συγκίνηση και η αγάπη που ένιωθα και νιώθω για το σχολικό βιβλίο. Πιστεύω ότι την ίδια συγκίνηση και νοσταλγία νιώθουμε όλοι μας καθώς βλέπουμε και ξαναθυμόμαστε τα βιβλία των σχολικών μας χρόνων.
Και η αξία τους αυτή, αξία που μετριέται με τ
ον χρόνο που αποτυπώνονται στις μνήμες μας και δεν λένε να σβηστούν, σε τι να οφείλεται άραγε;Τι είναι εκείνο που μας κάνει να τα θυμόμαστε με νοσταλγία και να σκύβουμε πάνω τους κοιτώντας τα τρυφερά, διαβάζοντάς τα και στα δικά μας παιδιά;
Θα έλεγα ότι η παραμονή τους στον χρόνο σε
ένα μεγάλο βαθμό οφείλεται στην εικονογράφηση αυτών των βιβλίων, στις αξέχαστες φιγούρες τις ζωντανεμένες από λαμπρούς εικονογράφους-ζωγράφους όπως ο Γραμματόπουλος, ο Τάσσος, ο Βασιλείου, ο Αστεριάδης, ο Καλμούχος, η Μοντεσάντου. Η εικόνα είναι αυτή που έκανε τα βιβλία αυτά διαχρονικά και συνάμα απολαυστικά έργα τέχνης.

Ξεφυλλίζοντας τα παλιά σχολικά αναγνωστικά περνά μπροστά μας όχι μόνο η μνήμη η δική μας αλλά και η ιστορία της εκπαίδευσής μας και η ιστορία της χώρας μας. Βιβλία που αποτυπώνουν τις έντονες διαμάχες και αντιπαραθέσεις ,που πάντοτε δημιουργούσε η πορεία της εκπαιδευτικής πολιτικής και που αντίκτυπο είχε και στα σχολικά βιβλία. Το πόσο σημαντικά θεωρούσε η εκάστοτε κυβέρνηση τα σχολικά βιβλία αποτυπώνεται στους νόμους που ψηφιζόταν από τη δημιουργία του ελληνικού κράτους. Άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο το κράτος επιχειρούσε παρέμβαση και έλεγχο των σχολικών εγχειριδίων. Ας μη ξεχνάμε τι πάθη δημιούργησε το γλωσσικό ζήτημα στην πατρίδα μας που είχε ως αποτέλεσμα τραγικό ακόμα και νεκρούς ώσπου να βρει την τελική του λύση με την καθιέρωση της δημοτικής.

Με την πρώτη εξάλλου θεσμοθέτηση των εκπαιδευτικών μας πραγμάτων, με το Οθωνικό διάταγμα του 1834, η επίσημη πολιτεία δείχνει την εκπαιδευτική πολιτική που θα ακολουθούσε στην μετέπειτα πορεία της. Ιδρύεται Βασιλικό Τυπογραφείο, στο οποίο πρέπει να τυπώνονται όλα τα σχολικά βιβλία, για να μην ξεφεύγει τίποτε. Με ιδιαίτερη αυστηρότητα καθορίζεται το περιεχόμενό τους καθώς ως προϋπόθεση τίθεται «να μην εμπεριέχει διδασκαλίας ή γνώμας, επιβλαβείς δια την θρησκείαν ή την ηθικήν και πνευματικήν του ανθρώπου ανάπτυξιν και εκπαίδευσιν». Μια έτσι και μια αλλιώς δύο πολιτικές ταλανίζουν τα πράγματα στο σχολικό βιβλίο. Δύο πολιτικές συγκρούονται για το σχολικό βιβλίο: του κρατικού μονοπωλίου και του ελεύθερου ανταγωνισμού.

Σταθμός στην εκπαιδευτική μας ιστορία η μεταρρύθμιση του 1917που επιβάλλει τη δημοτική. Τότε κυκλοφορούν νέα αναγνωστικά, ανάμεσα στα οποία  το «Αλφαβητάρι με τον Ήλιο» (Δ. Ανδρεάδης, Α. Δελμούζος, Π. Νιρβάνας, Ζ. Παπαντωνίου, Μ. Τριανταφυλλίδης και εικονογράφηση Κ. Μαλέα) και τα «Τα Ψηλά Βουνά» (Ζ. Παπαντωνίου με εικόνες Ρούμπου και σκίτσα Παπαντωνίου). Δύο αναγνωστικά σταθμοί στην ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης, που μέχρι τώρα μιλάνε στις ψυχές των παιδιών. Παιδαγωγοί, λογοτέχνες, ζωγράφοι συνεργάστηκαν για το αγαστό αυτό αποτέλεσμα.
Αλλά δεν κρατάει για πολύ η  χαρά και η πολιτική μεταβολή ξαναφέρνει την καθαρεύουσα και η επιτροπή που εξετάζει τα βιβλία αυτά αποφαίνεται «να εκβληθώσι πάραυτα εκ των σχολείων και καώσι». Και δυστυχώς στην εκπαιδευτική μας ιστορία δεν ήταν η μοναδική φορά που συνέβη κάτι τέτοιο και μας επαναφέρει και πρόσφατες ανάλογες εκδηλώσεις.

Η δικτατορία του Μεταξά θα αλλάξει τα βιβλία αφού πρώτα, μετά από έναν αιώνα σύγκρουσης και εναλλαγής του κρατικού μονοπωλίου και του ελεύθερου ανταγωνισμού καθιερώνεται  με τον Νόμο 952/1937 «Περί ιδρύσεως οργανισμού προς έκδοσιν σχολικών κλπ βιβλίων» η πολιτική του κρατικού μονοπωλίου με την ίδρυση του Οργανισμού Εκδόσεων Σχολικών Βιβλίων (μετέπειτα Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων με ζωή που τελείωσε πρόσφατα). Το βιβλίο επίσημα αναγνωρίζεται ως ένα ισχυρό μέσο ιδεολογικού ελέγχου και στα νέα βιβλία θα αλλάξουν τα εξώφυλλα, θα γεμίσουν με τους μικρούς φαλαγγίτες ενώ οι λόγοι του δικτάτορα θα κατακλύσουν το εσωτερικό των αναγνωστικών.
  
Και μετά νέα αναγνωστικά, τα αναγνωστικά του Γραμματόπουλου, πρώτα τα «Καλά Παιδιά» του Γεραντώνη και αργότερα το Αλφαβητάριο των Γιαννέλη-Σακκά, με τα οποία μεγάλωσαν γενιές παιδιών. Από τα μακροβιότερα αναγνωστικά στην ιστορία της εκπαίδευσής μας. Και μετά νέος άνεμος με νέα βιβλία και στην μορφή και στο περιεχόμενο. Και πριν λίγα χρόνια άλλαξαν ξανά όλα και ήρθαν καινούρια με θετικά και αρνητικά στοιχεία αλλά με έξοχη εικονογράφηση σχεδόν όλα τους.
Γιατί τα σχολικά βιβλία πρέπει να αλλάζουν συχνά και να είναι και πολλά για να επιλέγουν οι δάσκαλοι τα καλύτερα για το δικό τους σχολείο και τη δική τους τάξη που είναι πολύ διαφορετική από μια τάξη στην Αθήνα, στην Κρήτη, στο Μέτσοβο.

Μέσα από όλα τα σχολικά βιβλία ξεδιπλώνεται ένας ολόκληρος κόσμος. Ας σκύψουμε να τον αφουγκραστούμε, γιατί μέσα στις σελίδες αυτών των βιβλίων είναι η ιστορία μας, είναι οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας, οι πατεράδες και οι μανάδες μας που μας μιλούν και μας νανουρίζουν……

Καλή Σχολική Χρονιά!

Ευαγγελία Κανταρτζή
Πρόεδρος Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης Σχολικού Υλικού.