Φιλοσοφία και αρχαία ελληνικά για παιδιά
Διδάσκονται τα αρχαία ελληνικά και η φιλοσοφία στα μικρά παιδιά;
Μπορεί να γίνει παιχνίδι η μάθηση των αρχαίων ελληνικών;
Τι λένε οι διεθνείς έρευνες για τα οφέλη της διδασκαλίας τους στη νοητική και ψυχοκινητική εξέλιξη των παιδιών;
Η φιλοσοφία για μικρά παιδιά είναι ένα κίνημα που ξεκίνησε το 1970 από τον Matthew Lipman, καθηγητή Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Columbia της Νέας Υόρκης και είναι είναι πλέον πολύ γνωστό. Η φιλοσοφία για παιδιά έχει ενταχθεί ως εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε αρκετές χώρες πλέον.
Πάνω από 50 χώρες εφαρμόζουν το πρόγραμμα. Στην Αμερική εφαρμόστηκε από το Institute for Advancement of Philosophy for Children (IAPC) του Monclair State University του New Jersey (ΗΠΑ), ενώ στην Ευρώπη υπάρχει το International Council of Philosophical Inquiry with Children.
Πολλά στοιχεία της βρίσκονται στη σωκρατική θεωρία με τη μέθοδο των ερωταποκρίσεων αλλά υπάρχουν και αρκετές διαφοροποιήσεις καθώς το ζητούμενο στη μέθοδο της Φιλοσοφίας για παιδιά είναι η όλη διαδικασία και η ανάδυση των ιδεών όλων των παιδιών με την προϋπόθεση να βασίζονται σε ορθά επιχειρήματα.
Είναι μια καθαρά παιδοκεντρική μέθοδος καθώς το κέντρο είναι ο μαθητής και στόχος η ενεργοποίησή του. Μέσω της μεθόδου καλλιεργείται η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η ενσυναίσθηση, η επιχειρηματολογία, η ερευνητική και ανακαλυπτική μάθηση. Οι έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά που παρακολουθούν τέτοια προγράμματα έχουν και καλύτερες ακαδημαϊκές επιδόσεις.
Τι γίνεται με τα πολύπαθα αρχαία ελληνικά και τη διδασκαλία τους που κοντεύει να εξοστρακισθεί από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα;
Κατηγορούμε συχνά τους νέους ότι δεν ξέρουν τη γλώσσα. Αλλά οι ρίζες της γλώσσας μας ξεκινούν από τα αρχαία ελληνικά. Η ετυμολογία βοηθάει τα παιδιά να καταλάβουν τη δομή της γλώσσας , να την κατανοήσουν αλλά και να διασκεδάσουν .
Δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι η διδασκαλία και η επαφή των παιδιών με τα αρχαία ελληνικά από την προσχολική και σχολική ηλικία έχει άριστα μαθησιακά αποτελέσματα, προλαμβάνει τη δυσλεξία, βοηθάει να αναπτυχθούν οι μαθησιακές ικανότητες των παιδιών καθώς ενεργοποιεί τους νευρώνες του εγκεφάλου και γενικά βελτιώνει την αντιληπτική τους ικανότητα και τη μνήμη.
Η προσχολική ηλικία είναι ιδιαίτερα σημαντική για την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων αλλά και γενικότερα για την ανάπτυξη θετικής στάσης απέναντι στη μάθηση. ‘Εχει σημασία λοιπόν σε ένα περιβάλλον στο οποίο το παιδί θα μαθαίνει πώς να μαθαίνει και μέσα από πλούσιο υλικό μπορεί να αποκτήσει γενικότερα κίνητρα για τη μάθηση.
Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν τα παιδιά να ασχοληθούν από πολύ μικρή ηλικία με τη γλώσσα και ιδιαίτερα με τα αρχαία ελληνικά
Καθώς στο Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης αναγνωρίζουμε τη μεγάλη τους σημασία για την ανάπτυξη της κριτικής και δομημένης σκέψης των παιδιών εγκαινιάσαμε μια νέα πρωτότυπη σειρά εργαστηρίων και φιλοσοφικών περιπάτων που θα απευθύνονται σε μικρά παιδιά αλλά και σε ενήλικες, Έλληνες και ξένους.
Με καινοτόμες προσεγγίσεις και πρωτότυπο παιδαγωγικό υλικό μέσα από πρωτότυπο παιδαγωγικό υλικό που αποτελείται από παιχνίδια, μουσική, κάρτες, θεατρικά δρώμενα αλλά και με τη βοήθεια της αρχαίας λύρας οι συμμετέχοντες θα διασκεδάσουν παίζοντας με την ετυμολογία, με τις λέξεις, με τη δομή τους, και θα αναζητήσουν την αλήθεια μέσα από φιλοσοφικά ερωτήματα.
Κυριακή 9 Φεβρουαρίου, 12:00 Τα παιδιά μαθαίνουν ετυμολογία παίζοντας! (αρχαία)
Από πού προκύπτει η λέξη «ύφαλος»; Γιατί λέμε τις φράσεις «χτύπα ξύλο» και «την βάψαμε»; Τι σημαίνουν τα ονόματα «Λυκαβηττός» και «Ναυσικά»; Το ήξερες πως από την λέξη «λᾶς» που σημαίνει λίθος προκύπτει η λέξη «λαός»; Μάθε παίζοντας!
Κυριακή 16 Φεβρουαρίου, 12:00 Τα Δελφικά Γράμματα (ή δελφικά παραγγέλματα) (φιλοσοφία)
Τα 147 παραγγέλματα που βρέθηκαν στους Δελφούς και αποτελούν συμβουλές ζωής. Ποιοί τα έγραψαν; Τι ανέφεραν; Τα παιδιά ζωγραφίζουν και μαθαίνουν την ετυμολογική και φιλοσοφική τους ανάλυση.
Κυριακή 23 Φεβρουαρίου, 12:00 Τα χρώματα και τα μέρη του σώματος στα αρχαία ελληνικά (μουσικοκινητική, ζωγραφική και κατασκευές) (αρχαία)
Τα παιδιά μαθαίνουν τα χρώματα και τα μέρη του σώματος στα αρχαία ελληνικά, καθώς και παράγωγες λέξεις που προκύπτουν από αυτά και που χρησιμοποιούμε σήμερα, μέσω ζωγραφικής και μουσικοκινητικής μεθόδου.
Κυριακή 8 Μαρτίου, 12:00 Ο Μύθος του Σπηλαίου του Πλάτωνος (βιωματική και διαδραστική προσέγγιση) (φιλοσοφία)
Τα παιδιά γνωρίζουν τι συμβόλιζε ο Μύθος του Σπηλαίου του Πλάτωνος μέσα από θεατρικά δρώμενα και αναπαραστάσεις. Ποια είναι η διαφορά του αισθητού κόσμου και του κόσμου των Ιδεών; Σε ποιόν κόσμο βρίσκεται το σώμα μας; Τι είναι η Ψυχή μας; Μια επαφή με το φιλοσοφικό σύστημα του Πλάτωνος μέσω δραστηριοτήτων.
Κυριακή 15 Μαρτίου, 12:00 Το ζωικόν βασίλειον (αρχαία)
Τα ζώα στα αρχαία ελληνικά και παράγωγες λέξεις από αυτά μέσω κατασκευών και ζωγραφικής. Επίσης, τα παιδιά μαθαίνουν να κάνουν διαλόγους στα αρχαία ελληνικά με βασικές ερωταπαντήσεις, όπως: Ποιό είναι το όνομά σου; Πού μένεις; Τι καιρό κάνει σήμερα;
Κυριακή 22 Μαρτίου, 12:00 Σόλων ο Αθηναίος και Κροίσος: Η Αρετή (φιλοσοφία)
Ποιά είναι η ετυμολογική και η φιλοσοφική ανάλυση της Αρετής; Τι μαθαίνουμε για αυτήν μέσα από την ιστορία του Σόλωνος και του Κροίσου; Κατανόηση της φράσης ΜΗΔΕΝΑ ΠΡΟ ΤΟΥ ΤΕΛΟΥΣ ΜΑΚΑΡΙΖΕ μέσω ζωγραφικής και θεατρικού δρώμενου.
Κυριακή 29 Μαρτίου, 12:00 Ο Καιρός στα αρχαία ελληνικά (αρχαία)
Πώς ονόμαζαν τα καιρικά φαινόμενα στα αρχαία ελληνικά; Το μαθαίνουμε μέσω ζωγραφικής.
Τι αναπαριστούσε το γλυπτό «Καιρός» του Λυσίππου και τι εννοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες όταν έλεγαν «καιρός»; Το μαθαίνουμε μέσω θεατρικού δρώμενου.
Επίσης, τα παιδιά μαθαίνουν αινίγματα στα αρχαία ελληνικά… και μαντεύουν την λύση τους!
Κυριακή 5 Απριλίου, 12:00 Το άρμα της Ψυχής κι ο Ηνίοχος (Πλάτων) (φιλοσοφία)
Τι μας λέει ο Πλάτων για το άρμα της Ψυχής μας;
Ποιά είναι τα 3 μέρη του; Ποιός το κατευθύνει;
Τα παιδιά μαθαίνουν την απάντηση μέσω θεατρικού δρώμενου και ζωγραφικής.
Πληροφορίες – Κρατήσεις:
· Τ: 2103250341
- Ε: info@ekedisy.gr
Το πρόγραμμα διαρθρώνεται σε 8 συνολικά εργαστήρια, 4 με απλά μαθήματα αρχαίων ελληνικών και 4 με απλά μαθήματα φιλοσοφίας.
Μπορείτε να επιλέξετε έναν ή και τους δύο κύκλους ή να επιλέξετε ένα αυτόνομο μάθημα.
Οι θέσεις είναι περιορισμένες (θα δοθεί προτεραιότητα σε αυτούς που έχουν επιλέξει τους κύκλους)
Κόστος Συμμετοχής: 12€
40€ ο κύκλος (4 εργαστήρια)
72€ οι δύο κύκλοι (8 εργαστήρια)
Διάρκεια 60 λεπτά
Σχεδιασμός – Εμψύχωση: Ελένη – Ωρείθυια Κουλιζάκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου